Çarşamba, Temmuz 12, 2006

Yeni ve klasik medya rekabeti

Hitwise'ın yapmış olduğu araştırma ve açıklaması son günlerde Digg acaba New York Times'dan daha fazla sayfa gösterimi alıyor mu şeklindeki, "yeni nesil medya klasiği geçti mi?", düşüncelerine biraz olsun netlik kazandırdı.

Digg
bildiğiniz üzere internet üzerinde en çok ilgi gören haberlerin sitenin kullanıcılarının seçimi ile listelendiği bir servis. Aslına bakarsanız sürekli konuştuğum Web 2.0 sitelerinden birisi.

Kurulduğu günlerden itibaren uzun süre sadece teknoloji haberleri üzerine çalışan sistemlerini, birkaç hafta önce genişletip ek kategorilerle her tür haberi kapsayacak şekilde şekillendirdiler ve elbetteki bu hareketleri ile dikkatleri üzerlerine çekip biraz önce sözünü ettiğim medya devlerini geçebilecekler mi düşüncesini yaydılar.

Bu yazımda size Digg'i anlatmak düşüncesinde değilim o yüzden dilerseniz artık yukarıda sözünü ettiğim araştırmadan çıkartabileceğimiz sonuçları analiz edelim. Bu vesile ile yeni medya ile klasik medyanın rekabetini ve doğabilecek fırsatları da masaya yatırmış olalım.

Hitwise araştırmasına göre geçen ay New York Times (NY Times), Digg'e göre 19 kat daha fazla sayfa gösterimi gerçekleştirmiş. Ama dikkat edilmesi gereken konu şu ki, Digg'in Şubat ayından Haziran ayına kadar olan dönemdeki sayfa gösterim oranı 51% artmış.

Tabi günümüz pazarlama ve iş modellerine bakacak olursak 19 kat daha fazla sayfa gösterimi alıyor olmak çok fazla bir güç sahibi olmak yada daha iyi olmak anlamına gelmiyor.

Artık Long Tail, Buzz Marketing (aka WOM Marketing) gibi kavramlardan bahsediyoruz ve bu noktada herhangi bir ürünün sektörde tutunması anlamında geniş kitlelere olan ihtiyacının ne seviyede olduğunun önemi bir başka tartışma konusudur.

O zaman şimdi Digg'in NY Times'dan farklı olan kullanıcı kitlesine şöyle bir göz atalım.
Her iki sitenin de birbirinden çok farklı segmentlere hitap ettiğini söyleyebilirim.

Digg'in Haziran ayı içindeki ziyaretçilerinin 26%'sı 18-24 yaş aralığındayken, NY Times'ın aynı döneme ait ziyaretçilerinin 34%'u 55 yaş üstü gruptan. Digg'in 55+ gruptan ziyaretçilerinin oranı sadece 10%.

Sitelerin marka bilinirliklerinin yaş grupları dahilinde hangi seviyede olduğunu yukarıda verdiğim istatistiklerden çıkartabiliyoruz.

Peki, markaları ile orantılı olarak web sitelerinin bilinirliği açısından durum nasıl acaba?

Digg'in ziyaretçilerinin 63%'ü siteye arama motorları vasıtası ile ulaşıyor. Bu oran NY Times'da sadece 16%. Marka bilinirlikleri elbetteki web sitelerine direk ziyareti de etkilemiş.

Marka konusunda işi biraz daha derinlemesine incelediğimizde Digg'e arama motorlarından ulaşan ziyaretçilerin kullandıkları anahtar kelimelerin gençlere hitap eden ve teknolojik tabirler oldukları göze çarparken, dikkat çekici bir başka nokta NY Times'a bu yolla gelen ziyaretçilerin 13%'ünün anahtar kelime olarak "newyorktimes" şeklindeki kombinasyonları kullanmış olmaları.

Yukarıdaki istatistikler ışığında Digg ve NY Times arasındaki farklılıklar eminim sizin de dikkatinizi çekmiştir.

Digg, ziyaretçilerin sürekli gidip haber okudukları bir ortam değil, ancak NY Times ziyaretçilerinin yada kullanıcılarının rutin olarak gidip sitedeki haberleri takip ettikleri bir yayın organı.

NY Times kullanıcılarına haberi sunarken, Digg kullanıcılarını habere yönlendiriyor. Yani buna göre NY Times'ın Digg'e ihtiyacı, Digg'in NY Times'a olduğundan daha fazla. Digg birçok yayın organı için aslında ideal pazarlama aracı.

Digg yayın organlarının tirajlarını yükseltebilir, onları kral yapabilir, aslında Om Malik'in tabiri ile "Digg is the New King Maker".

Sonuç olarak büyük ölçüde farklı konseptlere, segment ve iş modellerine sahip olan yeni nesil ve klasik medyanın çok kısa sürede nasıl iç içe geçtiklerinin ve aslında buna mecbur olduklarının göstergesidir bu konuştuklarımız. Değişen kullanıcı profilinin, uzun vadede karşılaşılacak iş modellerinin günümüzdeki belirtileri de diyebiliriz.

Bizim için önemli olan stratejilerimizi, senaryolarımızı bu yönde kurgulamak, işbirliklerimizi yeni modellere göre geliştirmek ve fırsatları analiz etmek olmalıdır.

Ülkemizde bu yöndeki girişimleri desteklemek ve mevcut modeller ile birlikte çalışma yöntemlerini aramak bana kalırsa şu aşamada uygulanabilecek en etkili yaklaşım olacaktır.

Hiç yorum yok: