Pazar, Mayıs 14, 2006

Nokta com girişimleri artıyor, sektör büyüyor!

Son günlerde ülkemizde web konusunda ciddi hareketlilik var. Doğan Grubu'nun'ın bir süre önce Microsoft ile birlikte Türkiye'de ortak bir portal girişiminde bulunacağını açıklamasının ardından, bu hareketlilik daha da kendini gösterir oldu.

Televizyonlarda arka arkaya yayınlanmaya başlayan web sitesi reklamları bana 90'ların sonundaki Amerika'yı hatırlattı.

Aşağı yukarı 8-10 yıl kadar geç kalınmış şekilde trendi yakalamış olsak da sonunun Amerika'nın o yıllarda yaşadığı gibi iflaslı olmayacağına eminim. Haliyle artık firmaların ve büyük grupların karşısında ani satın almalar sonucunda yaşanmış kötü tecrübeler var. O yüzden bir kez daha balonun patlayacağını sanmıyorum.

Ülkemizde nokta com şirketleri açısından sektöre baktığımızda, bu tarz web girişimlerinin şu an için başını çeken firmalar Doğan Online ve iLab Ventures.

DOL'e ait şu anda önemli olarak gösterebileceğim sitelerden bazıları hepsiburada.com, gezisitesi.com, hemalhemsat.com, ekolay.net.

iLab'ın da şu anda portföyünde gittigidiyor.com, sigortam.net ve kariyer.net gibi siteler var.

Bunların yanında Çukurova Grubu'nun bir süre önce estore.com.tr ile e-ticaret'e adım attığını unutmamak lazım. Superonline ve Turkcell'in de desteği ile estore'un kısa sürede hepsiburada.com'a rekabette zorlu zamanlar yaşatacağını tahmin ediyorum.

Elimizdeki resme baktığımızda karşımızda 2 büyük şirketler topluluğu, bir yatırım firması ile büyümekte olan bir pazar var. Bunun yanında sayıları çok olmayan bazı orta ölçekli diyebileceğimiz nokta com şirketleri var (yemeksepeti.com, turkticaret.net gibi)

Bana kalırsa yakın zamanda başka satın almalar olacaktır, ve yine yakın zamanda Microsoft, Google ve mail2web gibi dünya çapındaki firmalar ile olduğu gibi farklı devlerin de isimleri Türkiye'de duyulacaktır. Benim aklıma ilk fırsatta Yahoo! geliyor. Bence yakın zamanda Türkiye pazarında yer edinmek isteyecektir. Google ile reklam alanında rekabette olduğu göz önünde bulundurulursa Türkiye kendisi için iyi bir pazar olabilir.

Eğer Amerika'nın bundan 8-10 yıl önceki web gelişimlerine bakacak ve örnek alacak olursak, bu dönemlerde yüksek ivme ile sektörde büyüme gözlenecek, fırsatlar doğacak ve başarılı girişimlere yol açılacaktır.

Ülkemizdeki büyük gruplar bu süreçte sektördeki açıkları değerlendirip yeni girişimlerde bulunacak (azbuz.com, postajet.com, onpunto.com gibi) ancak yine farklılığı yaratıcı ve dinamik oluşumlar sağlayacaktır.

Bana kalırsa gelişmeler şu aşamada oldukça güzel ve iyi fikirleri olan girişimciler için fırsatları bünyesinde barındırıyor. Değerlendirmek için de hala açık kapılar var...

NOT: Eğer bu yazımı beğendiyseniz 25 Aralık 2005'te yazdığım ve hala güncelliğini koruduğunu düşündüğüm "Türkiye ve Web 2.0 fırsatları..." isimli yazımı okumanızı öneririm.

Hiç yorum yok: