Salı, Ocak 30, 2007

Web girişimlerinin değerlerini belirlerken temel kriterler nelerdir?

Bu hafta BusinessWeek'de Web 2.0 masaya yatırılmış. Haberi okuyunca konuyla ilgili bana çok sorulan bir sorunun cevabını birkaç satırla vermek istedim.

Ülkemizde son birkaç aydır özellikle Web 2.0 alanında satın almalara şahit oluyoruz. Her ne kadar anlaşmaların rakamları açıklanmıyor olsada kulaktan kulağa gezen rakamlar genel anlamda sektördeki değerler konusunda bizlere fikir verebiliyor.

Herkesin yakından bildiği alımlara baktığımızda aklımıza öncelikle izlesene.com, beyazperde.com ve fotokritik.com geliyor.

Acaba bu tür girişimlere fiyat teklifinde bulunan yatırımcılar hangi kriterleri baz alıyorlar ya da almalılar?

Kısaca listelemem gerekirse ana hatlarıyla bir girişime verilen değerin arkasında şu kriterler yatıyor.
  • Ziyaretçi ve sayfa gösterim istatistikleri
  • Kullanıcı sayısı
  • Gelir modeli
  • Marka değeri
  • Sektördeki oyuncu sayısı
  • Servisin kopyalanabilirliği
  • Servisin bulunduğu pazardaki trendler
Elbette benim yazdığım kriterler genişletilebilir, ve detaylı bir analiz aşamasında mutlaka çok farklı çalışmalar yapılmalıdır.

Ancak genel anlamda bir değerleme için yukarıda yazdığım kriterler yeterli olacaktır.

Hiç yorum yok: