Çarşamba, Ocak 10, 2007

Ben olsaydım ne yapardım?

Ülkemizdeki web girişimleri arasında bazıları var ki bana "Nasıl yani?!?!?" dedirtiyorlar.

Bazı yazılarımda kendilerine atıflar yapıyorum, bazı ortamlarda belki kulaklarına gider diye dile getiriyorum ama olmuyor. Bazı şirketler girişimlerini mevcut konumlarından çok ama çok yukarılara taşıyabilecekken bunu yapmıyorlar.

Birkaç şirketten örnek vererek, küçük anahtar değişimler ile kazanılabilecek başarıyı daha fazla beklemeden açıkca yazmak istiyorum.

Aslında bu yazıyı tam olarak "Ben olsaydım..." yaklaşımnda algılayabilirsiniz.

Öncelikle beni en şaşırtan şirketle başlamak istiyorum: HemAlHemSat.com

En büyük rakibi GittiGidiyor.com'la arasındaki farkı birkaç küçük düzenleme ve ekleme ile en fazla 6 ayda kapatabilir, ve pazar payını artırabilir.

HemAlHemSat.com ne yapmalı?
Hızlı bir yükseliş için sadece 2 anahtar geliştirme ihtiyacı bulunuyor. Sonrası değişimin devamlılığı için önemli olacaktır ama başlangıçta sadece 2 düzenleme.
  1. Yazılım geliştiriciler için API desteği sağlamalı.
    1. Bu sayede zaten hareketli olan ve herkesin yeni girişimler yapmaya çalıştığı pazarda özellikle fikir sahipleri için bir nimet haline gelecekler, ve birçok girişimden kendi ürünlerine referans sağlayacaklardır.
    2. API desteği ile özellikle belirli kullanıcı profillerinin ilgisini çekecek ve bu alanda öncü bir yaklaşım göstermiş olmakla büyük ses getireceklerdir.
  2. Tasarımda birkaç küçük düzenleme yapmalı.
    1. Değişimi aslında bir süre önce başlatan şirket yeterince konsantre olunmamış gibi gözüken tasarımından birkaç küçük düzenleme ile, kullanıcılara farklı tecrübeler yaşatabilir ve elbette günümüz trendlerindeki tasarımı ile hem sayfa yüklemeleri, hem kullanılabilirlik hem de arama motorları açısından avantajlı konuma gelebilir.
Bir başka şirket ise TNN ya da eski adıyla Türk Nokta Net. Böylesine bir marka gücünü kullanamayıp köşesine çekilmiş olan TNN'nin neden ve neyi beklediğini anlayamıyorum.

TNN ne yapmalı?
Öncelikle eğer Sabancı Telekom bu söylediklerimi yapmaya niyetli değilse, en kısa zamanda markayı satmalı. Bir süre önce Sabancı Telekom'un satışı hakkında Koç Grubu ile anlaşmanın eşiğinden dönülmüştü. Bence bu alanda girişim hedefi olan şirketlerden birisi mutlaka TNN gibi önemli bir markaya yaklaşmalı.
  1. Blog servisi açmalı.
    1. Bunu en kısa zamanda yapabilmesi için ise henüz çok büyümemiş ancak geliştirilmesi özveri ile devam eden başarılı bir servis ile işbirliğine gidebilir. Mesela Gaxxi...!
  2. Mevcut içeriğini kendi blog servisi ve diğer servisler için widget'lar haline getirmeli.
    1. Blog servisini destekleyici nitelikte ve diğer bölümlerini tamamen kaldırmadan kullanıcılarına kendi sayfalarına oyun, resim, alışveriş gibi TNN bölümlerinden içerikleri ekleme şansı verecektir.
    2. Bu yaklaşım fark yaratacak ve kullanıcılarına MySpace tadında bir çalışma ortamı sağlayacaktır.
    3. Diğer blog servislerinin de kullanıcılarının TNN içeriğini yaymasını sağlayacaktır.
  3. E-mail servisini geliştirmeli ve ön plana çıkartmalı.
    1. Blog ile destekleyeceği sosyalleşme yaklaşımını günümüz trendlerinde e-mail çözümleri ile güçlendirecektir. Uluslararası çözümleri araştırıp, bu yapıyı da çok hızlı hayata geçirebilirler. Mesela Zimbra ile işbirliği.
  4. Tasarımına ufak düzenlemeler yapmalı.
    1. 800*600 tasarımdan uzaklaşmalı ve değişimi canlandırmalı.
Bir zamanların AraBul.com'unu da unutmamak lazım.
Tasarım ve geliştirme çalışmalarının devam ettiğini farkettiğim AraBul.com bana kalırsa ülkemizin Alexa'sı olmaya bir numaralı aday şirket.

AraBul.com ne yapmalı?
Kendisini biraz daha AR-GE'ye yöneltip, fark yaratacak çalışmalar ile internette başrol oyuncusu olmaya odaklanmalı. Bunun için de kısa vadede aşağıdaki çalışmaları süratle başlatmalı.
  1. İstatistik servisi açmalı.
    1. Ülkemizdeki web sitelerinin performanslarını yabancı servisler aracılığıyla takip etmek son derece sıkıcı olmaya başlamışken, AraBul.com'un güçlü bir araç çubuğu (toolbar) ile bu servisi modellemeye başlaması yeniden doğuş olacaktır.
  2. Ücretli site eklemeyi kaldırmalı.
    1. Ücretsiz site ekleme ancak istatistik servisinin yaratacağı güç ile premium paketler sunmalı.
  3. Sağlayacağı istatistik verisini paylaşmalı.
    1. Bu paylaşımda Alexa'daki modeli benimseyebilir. Mesela çekilen veri başına ücretlendirme.
  4. Çok ama çok küçük iki tasarım düzenlemesi.
    1. Firefox'a uyumlu hale gelsin
    2. Lütfen RSS ikonlarını standartlara çevirsin...!
    3. KoySepete bağlantılı kayan ürün bandını sabit hale getirsin.
Aslında bu yazı daha birçok firma ile böyle sürer gider ama haliyle yazı da aynı oranda uzar.

Sanırım vermek istediğim ana fikir ortaya çıkmıştır.

Burada yer verdiğim firmalar bu çalışmaları yaparlar ya da yapmazlar onu bilemiyorum ama eğer yaparlarsa verdiğim 6 ay süresi hepsi için geçerlidir ve bu süre sonunda başarıyı hep birlikte görebiliriz.

Son olarak buraya kadar yazımı okuyan ve yeni girişimleri için fikir arayanlara da bir öneri sunmak istiyorum.

Son kullanıcıya dönük servislere odaklanın.
2007 yılının başarılı servisleri arasında yerinizi almak istiyorsanız ülkemizdeki bu açığı ilk kapatan siz olun.

2 yorum:

Ben dedi ki...

çok güzel noktalara değinilmiş, ama katılmadıklarım da var, widget'in önemi gibi, türkiyede widget nedir bilen kaç kişi var ki kullannan da olsun. ama yine de bu benim fikrim, bu arada arabulun rss ikonları da çok komikmiş, kendileri mi çizmişler:)

ali dedi ki...

keşke, bankalarımız'da yazılım geliştiriciler için API desteği sağlasa.