Pazar, Eylül 17, 2006

Yeni nesil büyüyor, yeni servisler gerekiyor

Geçtiğimiz günlerde üzerinde araştırma yaptığım bir çalışma esnasında edindiğim verilerden dikkat çekici bazı değerlere odaklandım.

Yapılmış olan bir araştırma kapsamında ülkemizde 2001-2005 yılları arasındaki internet kullanıcı profilleri incelenmiş ve sonuçlar tahmin edilebilecek gibi olmasına karşın, önemli mesajlar ve fırsatlar içeriyor diyebilirim.

Öncelikle bu araştırma sonuçlarına birlikte göz atalım, ancak sonuçların 2005 yılı ile limitli olduğunu ve bu değerlerin günümüzde aynı trende bağlı kalarak gelişim göstereceğini de göz önünde bulunduralım. (Grafiği büyütmek için üzerine tıklayabilirsiniz)

Sonuçları incelediğimizde aşağıdaki tespitlere ulaşabiliriz.
  • Erkek kullanıcı oranları düşmüş ve bayanların internet kullanımı artmış.
  • 25-34 yaş aralığındaki kullanıcı sayıları her geçen yıl artış göstermiş.
  • 45-54 yaş aralığındaki kullanıcılarda 2004 ve 2005 yılları için artış göze çarpıyor.
Yukarıda bahsettiğim değerleri incelerken bir noktada algımızı doğru yönde odaklamalıyız. Buradaki değerler kullanıcı sayılarının artması ve diğerlerinin düşmesinden ziyade kullanıcı profillerinin yoğunluğu olarak düşünülmeli. Aksi takdirde resmin bütününe bakışımızda sapmalar olabilir.

Araştırma verilerinden çıkarttığımız sonuçlar elbetteki önemli ama bunu çalışmalarımızda katma değere dönüştürmek gerekiyor, aksi takdirde kazanım sağlanamaz ve veri bilgi olarak düşünülemez.

O zaman bu sonuçlar ve oranlar ne demek oluyor ve buradan nasıl fırsatlar çıkartılabilir diye kısa bir gözden geçirme yapalım.

Yaş aralıklarındaki kullanım yoğunluğu değişimi ülkemizde 15 yıllık geçmişe sahip internet'in bu süre zarfında kullanıcılarının yaşlanması ve elbette yeni kullanıcıların gruba katılmasından dolayı oluşmakta.

Sonuçta 1998 yılında internet kullanan 20 yaşında bir genç, bugün 28 yaşına gelmiş oluyor ve bu da söz konusu kullanıcıyı 18-20 yaş grubundan, 25-34'e çekiyor. Aynı şekilde 34 yaşındaki bir kullanıcıyı da 25-34'den, 35-44 grubuna alıyor.

Demek oluyor ki günümüzde internet kullanımı yılların ve jenerasyon gelişiminin etkisiyle geniş bir yüzeye yayılıyor. Bu da ilgi alanlarında değişime sebep oluyor ve olacaktır.

İnternet alanında yatırım yapacak kişi yada kurumların bunu göz önünde bulundurması ve girişimlerinin kapsamını yada konusunu bu yöndeki modeller üzerine kurması avantaj sağlayacaktır.

Web 2.0'ın Uzun Kuyruk (Long Tail) kavramıyla bire bir ilişkili olduğunu biliyoruz. (Bu kavrama yabancıysanız Zeynep Özata'nın konuyla ilgili yazısını okumanızı öneririm.)

Popüler alanlara girişim yapmak yerine Niş (Niche) pazarlara yönelmek hem hedef kitlenizin ilgi çemberine hızlı girmenizi hemde ülkemizde zaten geniş yüzeye yayılmamış olan web girişimlerinin bu özelliğini değiştirmenizi sağlayacaktır.

35 yaş üstü grupların ilgi alanına girebilecek finans, alışveriş, arkadaşlık, eğlence, seyahat ve iş dünyası konularına odaklı servislerle yeni nesil web girişimlerini modellemek bu yazıdan ana fikir olarak elde edilebilecek değer şeklinde düşünülebilir.

Kısacası bu yöndeki çalışmalar ile fırsatları avantaja dönüştürmüş ve internet alanındaki girişimlerde başarı oranınızı artırırken, risk yüzdenizi indirmiş olacaksınız.

Hiç yorum yok: