Perşembe, Eylül 14, 2006

Web 2.0'da başarı için olmazsa olurlar

Bazı konular nedense anlaşılamıyor?
Web 2.0
'da başarının nerede, hangi ayrıntılarda gizli olduğu doğru analiz edilmiyor ve yaklaşımlarda eksik parçalar malesef girişimlerin hayatta kalma sürelerini kötü yönde etkiliyor.

Ülkemizde son zamanlarda birçok yeni nesil web girişiminin sektöre adım attığına tanık olduk. Kişisel girişimlerin yanında kurumsal yatırımcıların da bu alana kendi bünyelerinde oluşturdukları yapılarla yenilerini eklediğini gördük.

Kurumsal tarafta internet dünyasındaki gelişimi farkedip başarıdan pay almak isteyen grupların başında ise Doğan Grubu geliyor.

Grup şirketlerinin ard arda yayına aldıkları web girişimlerine baktığımızda malesef hep eksik kalan bir taraf yada hazmedilmeden oluşturulmuş modeller gördük.

SendeYolla.com, AzBuz.com, Gayet.net ve OnPunto.com...

Sonuçta yukarıda saydığım tüm girişimler aşağı yukarı birbirleri ile aynı konsepte sahip servisler. Bu girişimlerin arasında bir tek Gayet.net bugüne kadar istediği başarıyı yakalamış gibi gözüküyor. Diğerleri ise malesef olmadı...

Böylesine büyük bir grup, medya desteği, reklamlar, yatırım desteği ve güçlü yazılım şirketlerine rağmen Gayet.net dışında bu servislerin hiçbiri istedikleri noktaya gelemediler.

Çünkü Web 2.0 bir konsepttir ve bu konseptin her üyesi birbirini tamamlayan değerlere sahiptir. Bu alandaki girişimlerin güçlü bir vizyona sahip olması ve en önemlisi sektörü yaşıyor olmaları gerekir.

Kısacası Web 2.0 alanında başarı sadece aşağıdakilere sahip olmak ile elde edilmez.
Bunlara bir isim takmak gerekirse "Web 2.0'da başarı için olmazsa olurlar" diyelim.
1. En iyi yazılımcılar
2. Güçlü medya desteği
3. Popüler fikirler
4. Sermaye
Evet, yukarıda saydılarıma sahip olmak Web 2.o'da başarı için yeterli değildir.

Şimdi bu yazdıklarıma en güzel örneği birlikte inceleyelim.

Sosyomat'ı biliyor musunuz? Bilmiyorsanız hakkında Webrazzi'de yayınladığım tanıtım yazısını buradan okuyabilirsiniz.

Sosyomat, ülkemizde girişimlerini yakından takip ettiğim, çok başarılı işlere imza atan ve gerçekten harika insanların gönüllerini ortaya koyarak çalıştıkları bir şirket olan Pilli'nin en son servisi.

Ana hatlarıyla baktığımızda profilinizi oluşturduğunuz ve arkadaşlarınızı eklediğiniz bir tür sosyal ağ diyebilirim. Tabi özellikleri bu kadarla kalmıyor ama sonuçta yukarıda saydığım diğer servislerle bir veya birden çok noktada benzerlikleri olduğunı söyleyebilirim.

Sosyomat'ın her yerde reklamını görmediniz, hatta hiçbir yerde. Peki sizce her türlü medya desteğine sahip yukarıda bahsettiğim servisler ile aşağıdaki grafikteki rekabeti nasıl yakaladı?

Dikkat ettiyseniz Gayet.net dışında diğer tüm servislerin karşısında üstünlük gösteriyor yada başabaş rekabet ediyor Sosyomat. Peki neden?

Cevap Web 2.0'ı yaşamak...

Anlamak değil!...Öğrenmek de değil!... Yaşamak...!

Web 2.0 ile ilgili çeşitli kişilerle yaptığım konuşmalar oluyor. Her seferinde aynı şeyleri söylüyorum. Bir kere daha tekrarlayabilirim.

Web 2.0 paylaşım, kullanıcı odaklılık ve güvendir. Web 2.0'ı büyüten Uzun Kuyruk (Long Tail) yaklaşımıdır ve en önemlisi Web 2.0'ın reklamı olmaz. Burada önemli olan kullanıcılardır ve onların yaratacağı Buzz'dır.

Buradaki başarının sırrı uzayan zincirdir ve her yeni halkayı eklemek için ihtiyaç olan en önemli araç ise bloglardır.

Kısacası yeni nesil web girişimlerinin başarıyı yakalaması sadece yukarıda saydığım "Web 2.0'da başarı için olmazsa olurlar"'a sahip olmakla mümkün değildir.

Hiç yorum yok: