İnternette reklam pazarının günümüzdeki pozisyonu hakkında herhalde fazla konuşmaya gerek yok.
Sektörün dev firmalarının sırayla bu alandaki tüm becerilerini ortaya dökme çabaları zaten paylaşılmayı bekleyen pastanın tüm cazibesini net olarak anlatıyor.
Google, Yahoo ve Microsoft'un yanında irili ufaklı birçok firma bu alandaki paylarını bir başkasına kaptırmamak için mevcut servislerinin üzerine katma değer yaratacak çözümler ekleyerek hergün reklamverenlere yeni bir seçenek sunmaya çalışıyorlar.
Bazıları ise niche (niş) pazarlarda oluşan ve gelişen reklam potansiyelini her iki yönde yani hem reklamveren hem de site yöneticileri tarafında avantaja dönüştürüp çok daha geniş kitleleri hedef alan büyük rakipleri yanında farklarıyla fırsat yaratmaya çalışıyorlar.
Kısacası, baktığımız zaman bu firmalar için potansiyel müşteri olabilecek iki grup var: Web sitesi sahipleri ve reklamverenler.
Peki, reklamverenleri bir kenarda tutacak olursak, web sitesi sahipleri reklamalan pozisyonuna gelebilmek için neye ihtiyaç duyuyorlar? Elbetteki sitelerini sürekli takip eden ziyaretçiye öyle değil mi?
Ziyaretçiler bir web sitesini takip etmek için neyi göz önünde bulunduruyorlar? İçerik olabilir mi? Evet aynen öyle.
İçerik günümüzün aslında en önemli silahı pozisyonunda. İnternet alanında gelir kaynağı olarak görülen modellere hatta araçlara baktığımızda ki bunlar: üyelik, reklam ve e-ticaret olarak sayılabilir. Tüm bu gelir modellerinin başarıya ulaşması için geniş kapsamlı içeriğe ihtiyaç olduğu tartışılamaz.
Klasik e-ticaret'i şu aşamada farklı bir boyutta tutabiliriz ama açık artırma servisleri sanırım şu anda konuştuğumuz aşamada masamızda yer alabilirler.
Açık artırma, sosyal ağlar, haber siteleri, bloglar ve diğer içeriğe dayalı çalışan tüm web siteleri ve servisler zengin içeriğe bağlı olarak ziyaretçi sayılarını artırabiliyorlar. Elbette servis kaliteleri, altyapıları, bilinirlikleri gibi konuları bu noktada göz önüne almıyoruz.
Bu sözünü ettiğimiz modellere baktığımızda açık artırma sitelerinin birçoğu site üzerinden satış yapan ziyaretçisinden komisyon tahsil eder, sosyal ağların birçoğunda yine ek servisler için müşterilerden ücret tahsil edilir, haber sitelerinin özellikle yurtdışı bağlantılı olanlarında sitelerin belli bölümlerine giriş için ücretli üyelik sistemi mevcuttur, geniş kitleye sahip ve artık ticarileşmiş bloglarda ise yazarlara ücret ödenir.
Bir de yarattığı içeriğe karşılık kullanıcılarına kazançlardan pay ödeyen web siteleri vardır. Ülkemizde Pilli Networks bu alandaki başarılı örneklerden biri olarak gösterilebilir. Yurtdışında ise Squidoo son dönemlerde adı en çok duyulan servislerden bir diğeri.
Sanayi alandaki üretici firmaların çeşitli konularda işbirliğinde oldukları birçok tedarikçileri bulunur. Aynı şekilde günümüz ekonomisinde dışkaynak kullanımı ile aslında birçok servis ve hizmet tedarikçiler tarafından sağlanır oldu.
İnternet alanında içerik yaratan kullanıcıları da bu servisleri sağlayan firmaların tedarikçileri olarak görüyorum ve aslında gelişim trendinin bu hızda devam etmesi durumunda aslında yeni nesil içerik tedarikçilerinin farklı bir iş alanı oluşturacaklarına inanıyorum.
GSM sektöründeki gelişmeler ile birlikte içerik sağlayıcı (content provider) birçok firmanın iş dünyasına giriş yaptığını hatırlatmak isterim. İnternet alanındaki bu gelişim de ilerleyen yıllarda bu yönde bir açılımın başlangıcı olacaktır.
Bugün internet reklamları alanında sektör lideri olarak görünen Google tarafından dağıtılan reklam payları ile elbette ki içerik sağlayıcı kullanıcılar için bu ölçekte bir iş modeli oluşturmak söz konusu olamaz ama sözünü ettiğimiz katma değerli servislerin ve reklamveren çeşitliliğinin artması ile eminim uzun vadede web sitelerine içerik sağlayan servislerin ve şirketlerin de adını duymaya başlıyor olacağız.
Demek istediğim içerik sağlayan/yaratan kullanıcılar bugün firmalar için potansiyel tedarikçi olduklarını, firma sahipleri de bu alanda daha çok rakipleri olacağını unutmamalı.
Hatırlatmak isterim bundan yaklaşık 3 hafta önce Weblogs, Inc CEO'su ve Netscape Genel Müdürü olan Jason Calacanis Digg, Reddit, Flickr ve Newsvine'ın en çok içerik gönderen kullanıcılarına aylık $1000 karşılığında yaptıkları işi Netscape için yapmalarını teklif etti.
Ülkemizde işin bu aşamaya gelmesi biraz zaman alacaktır ama bu iş modelinde örneklerin birçoğunun hayatımıza gireceğine hiç şüphe yok.
FİKİR: İçerik sağlamak dediğimde sadece yazılı olarak içerik sunmak olarak değerlendirilmemeli. Açık artırma sitelerinde satılan ürünleri sahiplerinden merkezi şekilde toplayıp bunları onların adına bu servisler üzerinden satmak da bana kalırsa içerik sağlamak olarak nitelendirilebileceği gibi, çok da başarılı olabilecek bir iş modeli olarak düşünülebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder