Flickr bildiğiniz gibi resim paylaşmak için kurulmuş olan bir Web 2.0 servisi. Başarısının arkasında paylaşım gibi bir unsurun olması yanında, teknoloji ve işlevsellik gibi kaçınılmazları da barındırıyor.
WeBreakStuff’da okuduğum bir yazı benim Flickr’ın başarısının arkasına yeni bir unsuru daha eklememe sebep oldu. İnsan faktörü...!
Sosyal Mühendislik ile ilgili yazımı okuyanlar hatırlayacaklardır, teknolojiyi yönetirken insan faktörünün önemine değinmiştim. WeBreakStuff beni doğrularcasına Flickr ile ilgili yazısında bu kavrama değinmiş.
Web sitelerinde belirli aralıklarda veritabanı güncellemesi, yada bir hata oluşması durumlarında karşımıza çıkan uyarı mesajları vardır. Bunlar genelde “Sistemimizde güncelleme yapılıyor.”, yada “Teknik bir arıza oluştu. Lütfen daha sonra tekrar deneyin.” şeklinde mesajlardır.
Flickr’da böyle bir durumda kullanıcıya sunulan mesaj nedir biliyor musunuz?...“Flickr is having a massage” (Flickr masaj yaptırıyor)
Evet aynen böyle...
Milyonlarca kullanıcısı olan bir servis... Yüzlerce sunucu üstüne kurulmuş bir sistem... ve hergün milyonlarca insanın ziyaret ettiği, zamanlarını harcayarak resimlerini sistemlerine gönderdikleri bir arayüz...
Acaba böylesine yoğun çalışan, bir sürü kullanıcısının aktif olarak yer aldığı bu sistem “Flickr is having a massage” yerine “SERVER ERROR” yazarsa ne olur?
Başarı insanları anlamaktan geçiyor. Sadece bir işin (ürünün, servisin, sistemin) teknoloji yada fikir aşamasını geliştirken yada tasarlarken değil, tüm aşamalarında, tüm detaylarında insan faktörünü göz önünde bulundurmaktan geçiyor.
Web 2.0 kavramının hayatımıza girişi, sosyal ağlar ve bir önceki yazımda bahsettiğim gibi tüm bu başarının temeli olan (olması gereken) Sosyal Mühendislik...
Fırsatları değerlendirebilmek, başarıya ulaşmak ve katma değeri yaratmak için artık elimizde birden fazla anahtar kelime olduğuna göre, vakit kaybetmeden işe koyulmak gerekmiyor mu?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder