Cumartesi, Kasım 19, 2005

Çalınmayan cep telefonu(!)

Ülkemizde hırsızlık suçları özellikle son dönemlerde yükseliş gösteriyor. Burada politika yapmak için bu konuyu açmıyorum. Farklı bir noktaya parmak basmak istiyorum.

Cep telefonları sanırım hırsızlık suçlarında en çok çalınan ürünlerdir. (istatistiki bilgi sahibi olmasamda öyle tahmin ediyorum)

Peki neden? Taşınması (aslında çalınması) kolay, tabi bir yerlerde unutulması kolay ve elbetteki birçok modeli iyi para ediyor. İşte konu burada!

Yurtdışında insanlar cep telefonu cihazlarına değil, hatlara para öderler. En azından birçok ülkede bu tarz uygulamaları gördüm diyebilirim.

Hatta yine benim gördüğüm uygulamalardan bazılarında $1 (bir dolar) gibi rakamlara cep telefonu sahibi olabilirsiniz. (bedava verenlerde var tabi...)

GSM operatörlerinin asıl amacı bu ülkelerde hattı satmak olduğu için, cep telefonlarını söylediğim gibi ya ücretsiz yada 1-2 dolar civarlarında rakamlara satarlar. Buna karşılık sizden 12 aylık (bazen 24) bir hat sözleşmesi yapmanızı isterler. (Hiçbirimizin 12 aydan önce hattını değiştirdiğini sanmıyorum.)

Türkiye’ye bu hizmet Telsim özelleştirmesi sonunda eğer Vodafone gibi dünya devlerinden biri sektöre girebilirse, büyük olasılıkla 1-2 yıl içinde gelecektir.

Ne mi demeye çalışıyorum?

Cep telefonu piyasası 1-2 dolarlık bir sektör haline gelirse, ne cep telefonu prestiji diye bir konu kalır, ne de bu cihazların ikinci elleri para eder.

Yani ne olur? Cep telefonu hırsızlığında büyük oranda düşüş gözlenir, çünkü çalıntı bir cep telefonu para etmediği sürece hiçbir hırsızın işine yaramaz.

Çalıntı cep telefonlarının ekranında çalıntı olduğuna dair uyarı mesajı göstermek için gerekli altyapıyı kuramadığı için sistemi devreye sokamayanlar acaba bu tarz bir uygulama deneseler başarı sağlayamazlar mı?

Hiç yorum yok: