Pazartesi, Nisan 24, 2006

Ziyaretçileriniz sitenizi nasıl geziyor?

Nielsen Norman Group tarafından 232 kullanıcı ile binlerce web sayfası üzerinde yapılmış olan araştırma, ziyaretçilerin büyük çoğunluğunun web sitelerinde F harfi şeklinde göz taraması yaptıklarını ispatlıyor.

Araştırmanın detaylarına yazımın sonundaki linkten ulaşabilirsiniz, ancak ben kısaca konunun özetini vermek istiyorum.

Öncelikle araştırma sonuçları bir web sitesine gelen ziyaretçinin göz taraması ile elde edilen verilerden oluşuyor. Buna göre, ziyaretçiler bir web sitesine girdiklerinde öncelikle;

1.
Yatay hareketle site içeriğinin üst tarafını süzüyorlar. Buna F harfinin üst tarafı diyebiliriz.
2. Sonrasında kısa bir aşağıya inme gerçekleştirip tekrar yatay hareketle bu sefer F harfinin ortasını oluşturacak şekilde ilerliyorlar.
3. Son olarak da kullanıcılar F harfinin en alt kısmı olacak şekilde, aşağıya doğru içeriğin kalan sol kısmını dikey bir hareketle süzüyorlar.

Sonuçta karşımıza aşağıdaki gibi bir şekil çıkıyor.

Dikkat ederseniz içeriği yoğun olan yukarıdaki gibi bir örnek sitede Google reklamları neredeyse hiç gözlemlenmemiş. (Bu noktada Ocak ayında yazdığım "Google AdWords'e gözümüz alıştı!" isimli yazımı okumadıysanız ilginizi çekebilir.)

Google web sitesinde yapılan tarama sonuçlarında ise durum biraz daha farklı.
Yine F harfi şeklinde oluşan gözlemleme, bu sefer sayfadaki içeriğin yapısı ve dağılımı sebebiyle reklamlar ve arama sonuçlarının ilk sıralarındaki sitelerde odaklanıyor.
Aşağıdaki resimlerde en soldakinde bahsettiğim açıklamanın sonuçlarını görebilirsiniz.

Web sitelerinin büyük bölümünün iş modeli olarak reklamları konumlandırmış olmasından yola çıkarsak, bilimsel anlamda göz önünde bulundurulması gereken F harfi modelinin özellikle içeriği yoğun sitelerin sahipleri ve reklamverenleri açısından önem teşkil edeceği düşüncesindeyim.

Diğer bir bakış açısı da elbette reklamlar dışında, ön plana çıkartılmak istenen içeriğin doğru alanlarda konumlandırılması olarak ortaya sürülebilir.

Bu araştırmanın detaylarına aşağıdaki linke tıklayarak ulaşabilirsiniz:
F-Shaped Pattern For Reading Web Content

NOT: Eğer bu yazım ilginizi çektiyse reklamlar üzerine bir araştırmadan yola çıkarak yazdığım ve size önerebileceğim bir yazım daha var: "Dijital dünya ile randevuna geç kalma!"

Hiç yorum yok: