Pazartesi, Mart 20, 2006

İşe fayda mı yaratacağı etki mi?

Son zamanlarda sektörlerinde çok güzel işler çıkartmış olan firmalara yada şirketlerinde büyük başarılara imza atmış çalışanlara bakıp bulunmaları gereken nokta anlamında hakettikleri değeri görmediklerine şahit oluyorum.

Düşünüyorum ve dönüp dolaşıp baktığım tüm örneklerde işin bir üste, müdür, patron yada müşteriye satılamamış olmasında kilitlendiğini görüyorum...

Bir iyileştirme projesi, ürün geliştirme girişimi, yeni bir bilgisayar programı yada yaratıcı web uygulaması... Sektörün yada söz konusu işin mahiyeti farketmez. Hepsinde ortak başarı ölçütü hedef kitlesinde tarafında yaratacağı etki!

Çok iyi planlanmış bir proje sonucunda ortaya çıkan birçok başarılı çalışma belkide etki ve fayda grafiğinde olması gerektiği noktada olmadığından dolayı, yaratması gereken değeri ve hakettiği geri dönüşü yakalayamıyor.

Yapacağımız çalışmalarda eğer geri dönüşe işin faydası kadar önem veriyorsak, o zaman projeleri eksenlerin doğru pozisyonlarında objektif olarak konumlandırmamızda fayda olacaktır.

Etrafınıza biraz bakarsanız başarıyı yakalamış çalışmaların büyük bölümünde bu denklemi görebilirsiniz.

Burada önemli olan bir diğer husus, etkisi yüksek olan çalışmaların faydaları düşükse bir süre sonra popüleriteleri bitecek ve yok olacaklardır, aynı şekilde yüksek faydalı ama etkisi düşük olanlar bekledikleri geri dönüşü alamayıp diğerleri arasında kaybolacaklardır. İstisnalar elbetteki bu süreçte dayanma güçleri (özellikle sermaye) yüksek olanlar ve sıçrama yapabilenler olacaktır.

Grafikte A, B, C ve D noktaları için siz hangi projeleri, ürünleri yada hizmetleri düşünürsünüz bilemiyorum ancak benim aklıma ilk gelen ve uygun bulduklarımı şöyle sıralayabilirim.

A. Yükse fayda, yüksek etki = Gmail
B.
Yüksek fayda, düşük etki = Ritmix
C.
Düşük fayda, düşük etki = "çok örnek var hangisini yazacağımı bilemedim"
D. Düşük fayda, yüksek etki = Shubuo

Herhangi bir konuda, herhangi bir çalışmaya başlamadan önce fayda ve etki grafiği üzerinde fikirlerinizi, projelerinizi yada ürününüzü doğru noktalara yerleştiriyor olmanız kazanacağınız geri dönüşler için hedeflerinizi doğru konumlandırmanızı sağlayacaktır.

Yorumlarınız, fikirleriniz yada örneklerinizle katacağınız değerler olursa sevinirim.

2 yorum:

Marketing Post dedi ki...

[...Fayda ve etkiyi yan yana getirdiğinizde, ikisinin de yüksek olması, uzun süreli başarı anlamına geliyor. Ama en iyi işlerde bile yıllar sonra etki kayboluyor...]
*MaP

p.s: Ritmix'in yüksek faydası nedir? Açıklar mısınız?

Arda KUTSAL dedi ki...

Burada yüksek fayda dediğimde, müşteri, son kullanıcı yada tüketici dışında genel anlamda şirket yada ürünün konumlandığı pazar olarak düşünmekte yarar olacaktır. Sonuçta Ritmix piyasada benzeri olmayan aynı zamanda üretici firması içinde yenilikçi bir üründü yani hem pazarı hemde firması için yüksek faydalı olarak nitelendirebiliriz. En azından ben örneğimde bu şekilde düşünmüştüm.